VITAMINER TIL BØRN

Hvilke vitaminer skal børn have?

Vitaminer og mineraler er livsvigtige for børn ligesom for voksne. Vitaminpiller kan ikke erstatte sund og varieret kost. Børn anbefales at spise efter myndighedernes anbefalinger og antages at kunne få dækket deres behov for vitaminer og mineraler på den måde. Undersøgelser viser også, at en del børn ikke får spiser op til myndighedernes anbefalinger for kostens indhold og sammensætning.

 

Kan børn få for mange vitaminer?

Børn kan bestemt godt få for mange vitaminer og mineraler. Det kan både svække virkningen af det enkelte vitamin/mineral og på sigt føre til mere alvorlige tilstande for barnets helbred. Hvis barnet har indtaget meget høje doser, kan det give forgiftningstilstande. Det er en relativt hyppig årsag til, at små børn kommer på hospitalet. Så husk at lukke dine vitaminglas ordentligt og stille dem et sted, hvor barnet ikke kan få fat i dem.

 

Hvor meget D vitamin skal børn have?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn fra 0-3 år får 10 mikrogram D-vitamin om dagen. Fra 4-års alderen skal børn have 5-10 mikrogram D-vitamin fra oktober til april. Ved vegansk kost altid 10 mikrogram. Nogle børn bør dog få 10 mikrogram D-vitamin hver dag hele året rundt. Det gælder børn, der har mørk hud, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som har tildækket hud om sommeren.

 

Hvilke vitaminer skal en 2 årig have?

Alle 2-årige skal have D-vitamin. Spiser barnet vegansk, skal det også have B12-vitamin og jern. Er dit 2-årige barn selektivt med, hvad det vil spise, kan du høre din læge, om det kunne være en idé med en knust/udskåret multivitamin og -mineral tyggetablet til børn. De fleste børnevitaminer er doseret til børn på 3-10 år.